Kata-kata Aluan

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang,

Assalamualaikum dan salam sejahtera Cikgu ucapkan kepada semua anak-anak murid cikgu.

Bersyukur kita ke hadrat Ilahi dengan limpah kurniaNya, blog Kelab Cikgu Halim (K.C.H) berjaya diterbitkan kembali setelah sekian lama menyepi. Cikgu mengucapkan terima kasih yang tidak terhingga kepada semua yang terlibat dalam pembikinan blog ini.

Dengan adanya blog K.C.H, Cikgu berharap kesemua anak murid dapat mengikuti segala perkembangan dan aktiviti kelab dari semasa ke semasa. Selain itu juga, anak-anak murid sekalian dapat menambah ilmu pengetahuan berkaitan Seni Gayung Fatani melalui info-info yang diselitkan di dalam blog ini.

Di kesempatan ini juga, marilah kita bersama-sama membaca surah Al-Fatihah. Semoga terdapat pahala dalam bacaan kita dan pahala tersebut kita sedekahkan kepada Arwah Guru Utama kita Allahyarham Tuan Haji Anuar Abd Wahab A.M.N. Semoga rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan bersama-sama mereka yang beriman. Al-Fatihah...amin, amin, Ya Rabbal Alamin...

HALIM BIN HAMIT
Guru Kanan
Pertubuhan Seni Gayung Fatani Malaysia
WP Kuala Lumpur


Khamis, 15 Disember 2011

ETIKA BERPAKAIAN DALAM SILAT

Cikgu Halim berpakaian lengkap tradisi Gayung Fatani...berkain batik dan bertanjak belah mumbang

PENDAHULUAN

            Sejak sekolah rendah lagi kita telah dipupuk berbangga dengan pakaian Melayu yang lebih dikenali sebagai Baju Kebangsaan yang terdiri daripada songkok, baju Melayu, seluar, samping dan kasut kaki di mana ianya diwajibkan pakai setiap hari Jumaat.  Lebih meriah lagi apabila menjelang hari raya apabila kesemua orang lelaki Melayu bergaya dengan pakaian Baju Melayu yang bermacam warna, gaya dan fesyen.  Namun, adakah Baju Melayu yang kita pakai itu lengkap dan sempurna?  Terus terangnya, kedapatan sesetengah fesyen Baju Melayu yang ada sekarang sangat menjelekkan mata.  Kelihatan lebih kepada seorang pemalas yang kononnya dia sangat begaya dan up to date.

ETIKA BERPAKAIAN

            Jadi, apakah kaitannya pakaian dan silat?  Sejak dahulu lagi, baju Melayu yang lengkap menjadi pakaian para pahlawan dan pendekar.  Apakah baju Melayu yang lengkap itu?  Terdapat talibun (puisi lama terdiri daripada 4, 16, 20 baris dan bersajak diakhirnya) yang menggariskan tatacara pemakaian baju Melayu lengkap seperti berikut:

            Yang disebut pakaian lengkap
            Pertama memakai destar
            Kedua bercekak musang
            Ketiga berkain samping
            Keempat berseluar labuh
            Kelima berkeris
            Keenam berselempang
            Ketujuh bengkung berpending
            Kedelapan berkasut kaki
            Kesembilan berkambil sirih
            Kesepuluh bergelang berdokoh
            Kesebelas bercincin
            Kedua belas bersapu tangan

            Talibun di atas menggambarkan etika berpakaian yang lengkap bagi lelaki Melayu pada zaman tradisi.  Keris menunjukkan betapa pentingnya ilmu beladiri (silat) kerana keris bukan sekadar lambang tetapi digunakan sebagai senjata apabila perlu.  Jadi, baju Melayu adalah pakaian yang sesuai untuk bersilat malah baju Melayu tidak lengkap jika tidak berkeris atau senjata.  Ia umpama persediaan yang tidak lengkap.  Namun pemakaian adalah berbeza mengikut tempat yang dituju tetapi keris tetap dibawa.  Sebagai contoh, jika hendak ke masjid, bengkung berpending, gelang, cincin dan sapu tangan tidak perlu dipakai malah keris dipakai secara tersembunyi.

            Kalau berbaju Teluk Belanga
            Kain diikat dagang luar
            Kepala berkopiah sahaja
            Kain labuh samping ke keting
            Kaki seluar bayang-bayangan
            Keris di pinggang tidak nampak
            Itu pakaian ke masjid
            Atau bertandang ke sanak saudara

            Jika ke majlis rasmi pula, etika bepakaian juga turut berbeza.

            Kalau memakai Cekak Musang
            Kain diikat dagang dalam
            Kain labuh di bawah lutut
            Pinggang memakai bengkung lebar
            Keris terpampang sebelah kiri
            Kepala memakai destar
            Seluar labuh sampai keting
            Itu pakaian raja-raja
            Atau datuk atau panglima
            Atau orang patut-patut
            Atau orang berbangsa
            Yang duduk di helat jamu
            Atau majlis di ramai besar

            Kedudukan keris pula menggambarkan status sosial pemakaianya.

            Kalau memakai keris
            Keris tersisip sebelah kiri
            Keris beradat berlembaga
            Kalau memakai keris terlentang
            Itu tanda mencari lawan
            Bagai ayam kokok bertendang
            Bagai dubalang masuk gelanggang
            Elok dipakai dalam hutan
            Atau belayar tengah lautan
            Untuk menjaga-jaga diri.

            Kalau keris sampir terlangkup
            Keris tidak mencari lawan
            Dipakai dalam jamuan
            Yang dipakai pergi bertandang.

            Keris yang dipakai bukanlah simbol semata-mata.  Cara pemakaian keris menggambarkan maksud pemakainya.  Keris yang terlangkup menunjukkan pemakaiannya tidak berniat jahat atau sebagainya kerana posisi keris yang tidak bersedia untuk digunakan atau suasana yang tidak mencurigakan.  Tetapi keris diterlentangkan dikatakan mencari lawan kerana posisi keris yang mudah dipegang dan dihunus untuk menikam.

KESIMPULAN

            Berdasarkan kedangkalan ilmu penulis, apabila seseorang memakai keris, semestinya dia perlu memiliki ilmu berkeris atau dengan kata lain dia perlulah seorang yang pandai silat.  Jika tidak senjata makan tuan.  Setiap pakaian yang dipakai ada tujuan yang tertentu.  Sebagai contoh, bengkung lebar yang dipakai sepanjang 7 lilit bertujuan untuk mengelakkan diri dari ditikam dan ayat-ayat yang ditulis pada bengkung dijadikan azimat.  Pending selain menguatkan ikatan bengkung, ia juga boleh digunakan sebagai senjata.  Labuhan kaki di paras keting dan pemakaian samping hanya di paras lutut adalah bertujuan memudahkan gerakan apabila berlawan.  Boleh dikatakan, orang Melayu boleh ‘berkata-kata’ melalui apa yang dipakai.

RUJUKAN

            Abd Rahman Ismail, 2003.  Seni Silat Melayu Sejarah Perkembangan dan Budaya.  Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

            Kamus Dewan Edisi Keempat.  Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan